Skip to content

Zemřel Graeme Edge z Moody Blues

Ve věku osmdesáti let zemřel zakládající člen kapely Moody Blues, Graeme Edge. Vedle hraní na bicí a perkuse rovněž skládal svébytnou poezii, která tvořila nedílnou součást nejslavnějších desek kapely. Edge byl také jediný člen Moody Blues, který hrál ve všech sestavách této rockové legendy.

Graeme Edge se narodil v roce 1941, první výraznější angažmá získal v kapele Gerry Levene and the Avengers, ale předně s Rayem Thomasem, klávesákem Mikem Pinderem, baskytaristou Clintem Warwickem a kytaristou a zpěvákem Dennym Lainem založil skupinu Moody Blues. Ta se rychle prosadila na birminghamské scéně a posléze jim přinesl mezinárodní slávu jedničkový hit Go Now. V pozměněné sestavě s kytaristou Justinem Haywardem a basákem Johnem Lodgem si je v roce 1967 najala firma Decca, aby natočili rockovou verzi Novosvětské symfonie od Antonína Dvořáka. „Moodies“ na projektu začali pracovat, ale brzy s producentem Tonym Clarkem ve studiu nahrávali vlastní nové písničky v tehdy moderním psychedelickém stylu, z čehož vzniklo koncepční album Days Of Future Passed doplněné celým symfonickým orchestrem. Graeme Edge pro album složil dvě básně, které interpretoval Mike Pinder.

Deska a její stěžejní singl Nights in White Satin skupinu vrátily do popředí zájmu, přičemž hudebníci během dalších let prodali přes 70 miliónů desek a získali 14 platinových a zlatých alb. Edge na většinu z nich složil alespoň jednu báseň či výjimečně i samostatnou píseň. Kapela s ním byla také roku 2018 uvedena do Rock and rollové Síně slávy. Edge vedle Moody Blues natočil rovněž dvě alba se svým samostatným projektem Graeme Edge Band (Kick Off Your Muddy Boots, 1975 a Paradise Ballroom, 1977).

Graeme zůstával s kapelou až do posledního turné v roce 2018, poté se ze zdravotních důvodů stáhl do soukromí a kapela bez něj dál nepokračovala, Justin Hayward i John Lodge se od té doby věnují sólové práci. Oba také na Edge vzpomínají na svých webových stránkách. „Dá se říct, že po všechny ty roky držel skupinu pohromadě, protože ji miloval,“ napsal Justin Hayward. „Byl předurčen k tomu, aby se stal básníkem i bubeníkem. Obojího se zhostil skvěle a brilantně, přičemž vytvořil atmosféru a prostředí, bez nichž by naše hudba nikdy nebyla stejná.“