Skip to content

Otis Redding – (Sittin’ On) The Dock Of The Bay

Dnes nás v hudební knihovně čeká smutný příběh hitu, který by se sice bezesporu stal hitem i za jiných okolností, ale kterému do čela žebříčku pomohl i fakt, že jeho zpěvák zemřel jen tři dny poté, co jej nazpíval. Budeme číst o Otisu Reddingovi a jeho labutí písni (Sittin’ On) The Dock Of The Bay.
7. prosince 1967 pracoval Otis Redding na této písni v nahrávacím studiu, o tři dny později se s ním zřítilo letadlo, když mířil na koncert z Memphisu do Madisonu. A když o pár týdnů později vyšla tato skladba na singlu, stala se v Americe prvním „posmrtným“ hitem #1, který navíc získal dvě ceny Grammy (Nejlepší R&B píseň a Nejlepší mužský pěvecký výkon v R&B). Časopis Rolling Stone jí v přehledu svých pětiset nejlepších písní historie přiřadil pozici 28.
(Sittin’ On) The Dock Of The Bay napsal Redding pod vlivem alba Beatles Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band s kytaristou a producentem Stevem Cropperem, který k tomu později řekl: „Otis byl jeden z těch kluků, který měl vždycky tisíc nápadů najednou. Kdykoliv přišel do studia, měl připravených deset nebo patnáct nápadů na intro písně, na název nebo něco dalšího. Hrál tehdy ve Fillmore v San Francisku, bydlel v loděnicích a právě tam dostal ideu té připlouvající lodi. To bylo všechno, co měl: ‚Koukal jsem na ty připlouvající a odplouvající lodě‘. Vzal jsem tahle slova a dopsal zbytek. Když posloucháte písně, co jsme společně napsali, většina z nich je o Otisovi. Ne, že by psal on sám o sobě, to já psal o něm. Mr. Pitiful, Fa-Fa-Fa-Fa-Fa (Sad Song) byly o něm, Dock Of The Bay zrovna tak: ‚Opustil jsem domov v Georgii a zamířil do Frisco Bay.‘ To bylo o něm, když jel vystupovat do San Franciska.“
Když píseň nahrávali, neměli ještě hotovou poslední sloku a Redding ji proto jen zapískal s představou, že později něco vymyslí. Když ale později Cropper produkoval nahrávku, uvědomil si, jak perfektně tam hvízdání zapadlo a nechal je tam. Přidal ale zvukové efekty, které měly evokovat náladu přístavu (mořské vlny, racky apod.). Hudební doprovod k písni natočila slavná skupina Booker T. & the MG’s (Cropper byl ostatně jejím členem), která také později písní uzavírala koncerty svého turné, kde doprovázeli Neila Younga (1993).
Písničku převzali např. Marvin Gaye, Glen Campbell, Bob Dylan, Percy Sledge, Sam & Dave, Willie Nelson, Michael Bolton (který ji také znovu poslal do Top 20), ale také Pearl Jam, T. Rex nebo Sammy Hagar.