Skip to content

Fleetwood Mac – Oh Diane

Zatímco závěr 70. let znamenal pro Fleetwood Mac zenit jejich slávy v podobě dodnes velmi ceněného alba Rumours (a mnoha hitových singlů z něj), do let osmdesátých vstoupili s albem Mirage. Tentokrát se v Británii singly jako Hold Me a Gypsy prodávaly slabě. Ovšem reputaci vzápětí srovnala písnička Oh Diane.

Nutno ovšem rovnou říct, že slabý prodej singlů se týkal pouze domovské Británie. Fleetwood Mac tehdy (i poté) slavili mnohem větší úspěchy ve Spojených státech, kde se naopak oba zmíněné singly prodávaly skvěle. Kupodivu to byla právě Oh Diane, která se naopak v Americe neprodávala, zatímco v Británii se o Vánocích 1982 probojovala do první desítky (když skupina do Ameriky vzápětí vyjela na turné, tak přestože byl singl v britské Top 10, do repertoáru jej překvapivě nezařadila).

Zvuk kapely tehdy kontroloval kytarista Lindsey Buckingham, který stál v nahrávacím studiu na obou stranách mixážního pultu. Byl rovněž autorem mnoha písní z nich, včetně písně Oh Diane, na níž se podílel i spoluproducent alba Richard Dashut. Celé album vznikalo částečně v Los Angeles, ale především ve francouzských studiích Le Château, šlechtickém sídle z 18. století nedaleko Paříže. Desky zde natáčeli Elton John, Sweet nebo David Bowie.

„Lindsey už byl tehdy unavený z image kalifornských hippies a odbočil z nové vlny ke stylu Eddieho Cochrana a rock and rollu padesátých let,“
vzpomínal Mick Fleetwood a dával k dobru, že se skupina vrátila k tradičnímu nahrávání. „Tehdy jsme natáčeli jako kapela, celá skupina hraje skoro na všech písních společně.“ Oh Diane skutečně jako by evokovala náladu starých hitů padesátých let, což na začátku osmdesátých v Británii zapadlo do té správné nálady. Nostalgie po oldies tehdy byla velmi populární; snad i proto singl tak bodoval v Anglii, zatímco v Americe nezaznamenal žádný ohlas. A také vzhledem k tomu, že skupina koncertuje především v USA, písnička v jejich koncertním repertoáru zcela chybí.