Shirelles –Will You Love Me Tomorrow

  • Kategorie: Hudební knihovna

    V 60. let byly v Americe velmi populární dívčí vokální skupiny. Vedle veleúspěšných Supremes to byly např. Ronettes, Chiffons nebo Shangri-Las, ale my se dnes zastavíme u kvarteta Shirelles a jejich snad vůbec nejslavnější balady – Will You Love Me Tomorrow.

    Písničku napsal autorský (i manželský) pár Gerry Goffin a Carole King a stala se vůbec první písničkou ryze dívčí černošské skupiny, která to dotáhla v žebříčku Billboard až na první místo (z bělošských dívčích skupiny se to předtím povedlo jen McGuire Sisters). Časopis Rolling Stone ji také zařadil mezi 500 nejlepších písní historie (#126).

    Shirelles už tehdy nebyla zcela neznámá skupina, ale hitparádový trhák jim chyběl. Singly I Met Him On A Sunday a Tonight’s The Night se mihly na spodní hranici první padesátky, pozdější veleúspěšná Dedicated To The One I Love dokonce při prvním vydání prakticky propadla (#83). Will You Love Me Tomorrow byl jejich čtvrtý pokus, na singlu vyšla v kombinaci s písničkou Boys (později proslavenou také Beatles). A původně měla na etiketě desky kratší název, pouze „Tomorrow“, teprve další dolisky desky použily celý název Will You Love Me Tomorrow (občas také rozšířený na Will You Still Love Me Tomorrow).

    Zpěvačka hlavního hlasu Shirley Owens písničku zprvu zpívat nechtěla, zdálo se jí, že je na jejich repertoár příliš laděná do country. Přesvědčily ji až přidané smyčce, které countryový nádech písničky potlačily. Některá rádia sice hit po vydání nechtěla hrát, protože v tehdy velmi konzervativní Americe slova  vyznívala s lehkým sexuálním podtextem, nicméně ani to singl v cestě na vrchol Billboardu (a k brzkému miliónovému prodeji) nezastavilo.

    Přitom Shirelles málem písničku do repertoáru nedostaly. Melodii vymyslela Carole King, text potom její manžel Gerry Goffin, a ten se ji snažil „propašovat“ k tehdy velmi slavnému zpěvákovi Johnnymu Mathisovi. Namísto něj o ni stál další úspěšný zpěvák Tony Orlando, ale šéf hudebního vydavatelství Don Kirshner (pro kterého tým Goffin–King pracoval) ji cítil vysloveně pro dívčí skupinu a dal ji právě Shirelles. Carole King si na nahrávce i zahrála na tympány, přičemž ji později i sama nazpívala na své slavné album Tapestry. King: „Když jsme Tapestry připravovali, přemýšleli jsme, kterou starou písničku dvojice Goffin–King bychom mohli použít, a vyšla z toho jediná tahle. Naprosto zapadla mezi ostatní písně té desky, protože její text je skutečně velmi osobní.“

    V dalších letech vznikly desítky předělávek, zejména od zpěvaček a dívčích skupin jako Brenda Lee, Chiffons, Dusty Springfield, Lesley Gore, Cher, Françoise Hardy, Linda Ronstadt, Roberta Flack, Melanie nebo Amy Winehouse (ta ji nazpívala pro film Bridget Jonesová – S rozumem v koncích). Ale nevyhýbali se jí ani pánové jako Ben E. King, Four Seasons, Bruce Springsteen, Smokey Robinson, Rainbow, Elton John, Neil Diamond, Bee Gees nebo U2. Perličkou je, že vznikly i dvě odpovědi na text hitu pod názvy Not Just Tomorrow, But Always (zpěvák Bertell Dache) a Tomorrow And Always (skupina Satintones).


Nedávno hrálo

načítám historii odehraných skladeb...