Pink Floyd – The Great Gig In The Sky

  • Kategorie: Hudební knihovna

    Ačkoliv kromě bubeníka Masona byli v kapele Pink Floyd všichni zpěváci, došlo ve dvou případech k situaci, kdy usoudili, že potřebují do písně jiného zpěváka, než mají ve svých řadách. Poprvé to bylo na albu Dark Side Of The Moon, píseň se jmenuje The Great Gig In The Sky.

    Skladba vznikla v době, kdy byli všichni členové skupiny ponoření do tvůrčího procesu vzniku zmíněného alba. Autorem zprvu vysloveně instrumentální skladby byl klávesista Rick Wright a název písně se před natočením často měnil (The Mortality Sequence nebo The Religion Song). Vzhledem k tomu, že šlo prakticky o sólo na varhany (později piáno), časté změny názvu nevadily, protože neodpovídaly žádnému textu. Wright: „Jen jsem si tak hrál ve studiu, zkoušel nějaký sled akordů a pravděpodobně Dave (Gilmour) nebo Roger (Waters) řekli: Hmm, to zní dobře, to bychom mohli použít na desku. A tak jsem na tom zapracoval a rozvedl to.Roger Waters doplnil: „Tohle už měl Rick napsané dřív. Je to nádherný sled akordů. The Great Gig In The Sky a klavírní part v Us And Them jsou podle mě vůbec nejlepší věci, jaké Rick složil.

    Během natáčení skladby do ní počítali Pink Floyd částečně s krátkými namluvenými vstupy jako v dalších částech slavného alba. Zde měly být na náboženské téma. Zvukový inženýr Alan Parsons navrhl, že by mohla do základu nazpívat vokál beze slov mladá zpěvačka Clare Torry. Předtím s ní totiž natáčel předělávku Light My Fire od Doors a byl zcela okouzlený z jejího hlasu. Pink Floyd souhlasili a Parsons jí zavolal, aby ji pozval do studií Abbey Road. Jenomže dívce se překvapivě nechtělo – jednak ji nijak neoslovovala muzika Pink Floyd, a navíc měla na dobu nahrávání už zakoupené vstupenky na koncert Chucka Berryho.

    Nakonec do studia dorazila, skupina jí přehrála základ a Clare nazpívala prakticky improvizovaně svůj part. Zkusila to dvakrát, při třetím pokusu už natáčení zastavila se slovy, že nic jiného nevymyslí a nemá cenu to opakovat. Pink Floyd zůstali z jejího výkonu zcela ohromeni. Clare: „Šla jsem do studia, vzala si sluchátka a začala zpívat nějaké to Ooo aaa, bejby, bejby, jéé jéé, ale oni mě zastavili, že tohle nechtějí, že to by řekli Doris Troy. Řekli mi: ‚Zkus nějaké delší tóny.‘ A tak jsem se do toho pustila a čím dál víc cítila ten doprovod. Potom mě napadlo, že bych mohla předstírat, že i můj hlas je další z hudebních nástrojů…“

    Clare Torry za nahrávání dostala standardní plat studiové zpěvačky (30 liber). V roce 2004 si ale uvědomila, že mohla na písni z desky, která dodnes drží rekord strávených týdnů v americkém Billboardu, vydělat mnohem více. Zpětně zažalovala skupinu a vydavatelství EMI o ušlý zisk a požadovala i uvedení sebe jako spoluautorky. Částečně uspěla a na novějších vydáních desky Dark Side Of The Moon bývá jako spoluautorka uvedena.


Nedávno hrálo

načítám historii odehraných skladeb...