Manfred Mann – Do Wah Diddy Diddy

  • Kategorie: Hudební knihovna

    Není mnoho hitů, které by bezpečně fungovaly v jakékoliv době. Napsat a nahrát takový hit je zvláštní chemie, kterou se podaří úspěšně namíchat jen málokdy. V případě dnešního dílu hudební knihovny o tom ovšem není pochyb. Kupříkladu hudební motiv, který dodnes často zaznívá na tribunách v pauzách hokejových mistrovství, pochází z písničky Do Wah Diddy Diddy. Proslavila ji nejvíce kapela Manfred Mann.

    Manfred Mann byl pseudonym klávesisty kapely Manfreda Lubowitze, který se narodil v Jihoafrické republice a tam také založil svojí první rock and rollovou kapelu Vikings. Ač sám běloch, nehodlal se smířit s rasovou politikou apartheidu, pročež odjel do Londýna, kde si podle jazzového bubeníka jménem Shelly Manne změnil jméno a brzy založil s novými kamarády kapelu. Ta nakonec po návrhu producenta dostala název právě podle jeho netradičního pseudonymu Manfred Mann. Hráli jazz a blues, postupně ovlivněné beatem i popem. Silnou oporou kapely byl potom zpěvák Paul Jones, který dokonce svého času odmítl nabídku od formujících se Rolling Stones, aby se stal jejich zpěvákem.

    První dva singly Manfred Mann se nechytly, ale potom už přišel hit 5-4-3-2-1 a po něm dalších šestnáct hitových singlů, ze kterých nejvíc vyčnívala právě předělávka Do Wah Diddy Diddy z roku 1964. Tu napsala manželská dvojice Jeff Barry a Ellie Greenwich pro kapelu Exciters. Snažili se zopakovat úspěšnou formuli s hitem Crystals Da Doo Ron Ron a složili opět píseň postavenou na nonsensových slabikách.

    Lidé se mě občas ptají, jak to vzniklo, ale já popravdě ani nevím,“ vzpomínal později Jeff Barry. „Vyrostl jsem v éře, kdy jsme hodně poslouchali doo wopové písničky, takže ty slabiky byly prostě ve mně. Lidi rádi zkoumají, co ve skutečnosti znamenají, ale popravdě, pokud se vám zdá, že nemají žádný význam, máte pravdu, neznamenají opravdu nic. Prostě to jen dobře znělo…“ Zároveň Barry konstatoval, že se nikdy nesnažili zapojovat do písní skrytá poselství. „Pokud jsme chtěli říct, buď mojí dívkou, řekli jsme prostě buď mojí dívkou. Nešlo nám o žádné metafory… Dělalo to pak písničky jasnější a srozumitelnější. Hodně z nich jsme taky situovali přímo někam na ulici, vezměte si Do Wah Diddy Diddy, ta začíná slovy: ‚Támhle to bylo, prostě se procházela po ulici…‘ Hned si dokážete něco představit, vidíte jasný obrázek.“

    Nicméně přes všechny hitové ingredience, se písnička v podání Exciters (s názvem Do-Wah-Diddy) nijak zvlášť dobře neprodávala. V Billboardu se zastavila už na pozici 78, což se skladatelskému páru nelíbilo. Dokonce se rozhodli, že ji nahrají sami pod názvem skupiny Raindrops. Kamarádi skladatelé Jerry Leiber a Mike Stoller se ujali produkce, ale než nahrávku připravili k vydání, zjistili, že skladba raketově vyletěla v žebříčku ve Velké Británii.

    Tam totiž zaujala zpěváka Manfred Mann Paula Jonese: „Slyšel jsem nahrávku té písně od Exciters a hned jsem si ji zamiloval. Přinesl jsem ji mezi ostatní a jim se líbila také, tak jsme ji navrhli našemu producentovi…“ A rázem z toho byl jedničkový hit v Anglii, Americe, Kanadě nebo Švédsku a Manfred Mann nevěděli, ve které zemi zahrát dříve. Rok po vydání Do Wah Diddy Diddy se dokonce jako první beatová kapela z imperialistického západu objevili i v Praze a byl z toho tehdy veliký poprask, který skončil poničeným sálem a policejním zásahem. Samotný Manfred Mann dokonce po letech konstatoval, že když viděl, jaký strach panuje i během koncertu mezi lidmi v Československu, okamžitě ho přešly do té doby pro něj sympatické komunistické názory.

    Do Wah Diddy Diddy během dalších let zazněla v mnoha filmech (slavná je zejména armádní pochodová scéna v komediálním filmu Lampasy s Billem Murrayem) a znovu ji také přezpívala řada skupin, ale žádná předělávka nedosáhla takového úspěchu jako právě verze kapely Manfred Mann.


Nedávno hrálo

načítám historii odehraných skladeb...