Hollies – Stop Stop Stop

  • Kategorie: Hudební knihovna

    Prakticky každá skupina či zpěvák na ten problém narazí – skládat vlastní písně, nebo se spolehnout na skladatelský um profesionálů a jiných hudebníků? Asi většina muzikantů by raději měla schopnost skládat své vlastní skladby, ale mnozí i z těch nejslavnějších (Elvis Presley či Joe Cocker) se nakonec raději zaměří na své pěvecké či hráčské dispozice a písně spíše přebírají. Podobný problém řešili v polovině 60. let také Hollies.

    Prosadili se hity přebíranými: Stay, Just One Look, I Can’t Let Go či Bus Stop nebyly autorské skladby kapely, ale právě s Hollies bývají dnes už nejčastěji spojované. Hollies sice zároveň psali vlastní písničky, ale příliš jim nevěřili, což dokazuje i fakt, že je schovávali pod pseudonym L. Ransford (podle jména dědečka kytaristy skupiny Grahama Nashe). Pouze jedinkrát na své schopnosti vsadili v podobě písně We’re Through (1964) – a byl z toho hit v nejlepší desítce. Přesto trvalo ještě dva roky, než si řekli, že je na čase dokázat to, co jejich kolegové z Beatles nebo Rolling Stones. Založili autorskou trojici zpěváků skupiny Clarke – Hicks – Nash, kterou podepisovali všechny následující skladby. Prvním singlem nově nabytého sebevědomí byla Stop Stop Stop.

    Když jsme poprvé přijeli do Ameriky, hráli jsme v divadle v New Yorku,“ vzpomínal zpěvák Allan Clarke. „Byl tam s námi Little Richard, se kterým tehdy hrál Jimi Hendrix, a spousta dalších. A jednou večer nás producent celé té show vzal do svého klubu nazvaného The Round Table (Kulatý stůl).“ Pokračuje Graham Nash: „A tehdy šla opona nahoru, světla dolů a tam byla tahle nádherné tanečnice se zvonečky, nádherná turecká kráska. Byla úžasná…“ A dokončuje zpěvák Clarke: „Právě tam jsme dostali nápad na Stop Stop Stop. Slova se nám všem převalovala v hlavách už cestou z klubu, některá jsme si zapsali už v taxíku. A protože jsme se chtěli přiblížit té turecké exotice, napadlo nás použít banjo. A ono to skvěle zapadlo do sebe.

    Hollies skladbu stejně jako své další hity nahráli ve slavných londýnských studiích Abbey Road v produkci Rona Richardse. Chytlavý riff v pop music dosti netradičního zvuku banja v kombinaci se zajímavou melodií skvěle zabraly. Stop Stop Stop se stala jednou z nejúspěšnějších desek Hollies a utvrdila skupinu v rozhodnutí skládat vlastní písně i dál. Byl z toho Top 10 hit v domovské Británii, ale i v Americe, Kanadě (tam dokonce #1), Německu, Holandsku, Norsku nebo Švédsku. V Americe dokonce pojmenovala nové album kapely (v Anglii vydané jako For Certain Beacuse…).

    Banjo skutečně tehdy nebylo příliš často používaným nástrojem v pop music. A kytarista Tony Hicks jej využil ještě v několika dalších písních, byť ne tak dominantně jako ve Stop Stop Stop. Nicméně právě tato píseň se stala důvodem toho, že s sebou od té doby dodnes na každé turné musí Hicks vozit kromě kytar také banjo.


Nedávno hrálo

načítám historii odehraných skladeb...