Elvis Presley – Suspicious Minds

  • Kategorie: Hudební knihovna

    Elvis Presley měl hned dva posmrtné hity #1. Bezprostředně po jeho smrti vystřelil na první místo jeho tehdy aktuální singl Way Down (1977), po mnoha letech potom úspěch zopakovala remixovaná verze skladby A Little Less Conversation (2002). Dnes si ale připomeneme poslední Elvisovu jedničku za jeho života, hit Suspicious Minds.

    Skladbu nazpíval Elvis v rámci svého velkého comebacku na konci šedesátých let. Jejím autorem (a prvním interpretem) byl skladatel a zpěvák Mark James, jeho verze ovšem zcela propadla. „Jednou pozdě v noci jsem blbnul s mým fenderem a s hammondkami namísto basy, když mě napadla ta chytlavá melodie,“ vzpomínal James. „Byl jsem tehdy poprvé ženatý, ale v hlavě jsem stále měl svou dětskou lásku, která se vdala v Houstonu. Moje žena o tom navíc věděla, takže to byla nepříjemná situace. Jako bychom všichni tři byli chyceni v nějaké pasti, ze které nešlo ven.“ A právě o této situaci napsal Mark James text nové písničky. Ačkoliv skládal pro jiné interprety, producent navrhl, aby ji nazpíval sám. Na propagaci singlu ale nezbyly peníze, a tak písnička pohořela.

    Stejná studia, pro která Mark James pracoval, si v roce 1969 zamluvil Elvis Presley, aby zde natočil své comebackové album From Elvis in Memphis. „Don Cruise, parťák mého producenta, mi řekl, že si Elvis zamluvil naše studio a zeptal se, jestli bych pro něj neměl i nějakou písničku. Právě letěl Tom Jones a bylo mi jasné, že Elvis potřebuje k návratu nějaký dobrý rock and roll. Tak mě napadla Suspicious Minds a spustil jsem všechny páky k tomu, aby se k Elvisovi dostala.“ To se nakonec podařilo, jak vzpomíná producent obou verzí Chips Moman: „Když v lednu 1969 Elvis přijel do studia, sháněl materiál, co by nazpíval. Pustil jsem mu Markovu desku a on se do ní úplně zbláznil, chtěl ji poslouchat pořád dokola, znovu a znovu – a rovnou se ji naučil.“

    Elvis skutečně píseň vzápětí nahrál během nočních frekvencí, na osm pokusů, a to ve zcela stejném aranžmá, dokonce i s některými stejnými hudebníky jako Mark James. Když hotovou nahrávku převzal Presleyho producent Felton Jarvis, chtěl na ní mít také svůj podpis, a tak přišel s nápadem na falešný fade out, ztišení skladby na konci. Píseň se pomalu ztišuje do finále, když se hlasitost znovu začne přidávat a Elvis znovu spustí refrén. „Nechápu, proč to udělal,“ stěžoval si později producent Moman. „Úplně to tím zkazil, bylo to jak jizva, vůbec to tam nemělo být.“

    Tak či tak, fanouškům producentův nápad nevadil a singl vrátil Elvise po sedmi letech (od vydání Good Luck Charm) až na vrchol amerického žebříčku a vynesl mu platinovou desku. Skvěle si vedl také v Británii, kde vystoupil do žebříčku hned třikrát, nejprve na #2 (1969), v koncertní verzi na #15 (2001) a potřetí při vydání v rámci připomínky třiceti let od Elvisovy smrti v roce 2007 (#11).

    Elvis později natočil ještě několik dalších písniček od Marka Jamese jako Always On My Mind, Moody Blue nebo Raised On Rock. V 80. letech Suspicious Minds do hitparád vrátila také kapela Fine Young Cannibals.


Nedávno hrálo

načítám historii odehraných skladeb...