Elvis Presley – Good Luck Charm

  • Kategorie: Hudební knihovna

    Návrat Elvise Presleyho po jeho vojenské službě byl velkolepým úspěchem (první singl Stuck On You se stal s miliónovými objednávkami zlatým dříve, než se fyzicky dostal do obchodů). Přesto ale původní rock and rollová horečka pomalu vyhasínala a ani Elvisovy singly jako I Feel So Bad nebo His Latest Flame nedosáhly až na vrchol žebříčku Billboard. Krále tam ovšem v roce 1962 znovu vrátil singl Good Luck Charm.

    Je všeobecně známo, že Elvis nebyl skladatelem svých hitů, drtivou většinu mu jich ovšem na tělo napsali zkušení autoři. Za Good Luck Charm stála příležitostná dvojice skladatelů: vystudovaný hudebník Aaron Schroeder a zpěvák skupiny Four Esquires Wally Gold (mimo jiné také spoluautor hitu It’s My Party od zpěvačky Lesley Gore). Speciálně Schroeder s Elvisem spolupracoval častěji, jeho jméno najdeme pod šestnácti Elvisovými písněmi, včetně velikých hitů A Big Hunk O’ Love, I Got Stung, Stuck On You a adaptací italské klasiky ’O sole mio pod názvem It’s Now Or Never.

    Právě poslední jmenovaná píseň v důsledku pomohla vzniku Good Luck Charm. Elvis okouzlený Mariem Lanzou chtěl přezpívat tuto neapolskou baladu a Schroeder s Wallym Goldem během půl hodiny na zakázku napsali nový anglický text. Singlu se vzápětí prodalo na dvacet milionů kopií a z půlhodinové práce bylo zlaté vejce. Schroeder vydělané peníze investoval do vlastní vydavatelské firmy, která mu ovšem zabírala spoustu času. Aby uchlácholil svou manželku, za přesčasy v práci jí vždy přinesl dárek, pokaždé další přívěšek – anglicky „charm“ – na její náramek. Inspirace pro hit Good Luck Charm (Přívěšek pro štěstí) pocházela právě z tohoto zvyku.

    Nahrávka vznikla 15. října 1961 v nashvillských studiích firmy RCA. Kvůli autonehodě chyběl Elvisův stálý kytarista Hank Garland, nahradil jej další zkušený kytarista a později producent Jerry Kennedy (Ringo Starr, Bob Dylan, Jerry Lee Lewis…). Jinak Elvise doprovázela jeho tehdejší stálá kapela: Scotty Moore (kytara), Bob Moore (basa), Floyd Cramer (piáno), Boots Randolph (saxofon), D. J. Fontana a Buddy Harman (bicí). O doprovodné hlasy se starali vokalisté Jordanaires. Gordon Stoker z této vokální skupiny zpíval s Elvisem v duetu refrén. „Elvis chtěl, abych s ním zpíval na jeden mikrofon,“ napsal po letech. „Stál tam, díval se mi do čí a snažil se mě rozhodit. Dělal obličeje, strkal do mě, zkoušel cokoliv. Já se snažil odvézt co nejlepší práci, ale on mi jen řekl: ‚S tím si nedělej starosti…‘ S někým podobným jsem pracoval opravdu málokdy, byl výjimečný.“

    Singl se po vydání vyhoupl na první místo britského i amerického žebříčku a vynesl Elvisovi další z mnoha zlatých desek. V Billboardu se nakonec držel plných třináct týdnů, z toho sedm v první desítce.

    Ovšem hit měl dozvuk v soudních síních. Zatímco autor Aaron Schroeder si píseň registroval u vlastní vydavatelské firmy, Elvisův manažer Parker udělal to samé. Parker totiž všechny autory píšící pro Elvise donutil podepsat smlouvu, kterou se práv vzdali ve prospěch Elvisovy (ve skutečnosti Parkerovy) vydavatelské společnosti. Spory se vlekly roky a jejich důsledkem pochopitelně byl také fakt, že Schroeder už pro Elvise žádnou píseň složit nesměl. Stejným způsobem Parker od Elvise odehnal skladatele jako dvojici Leiber – Stoller nebo Otise Blackwella. Ve své hrabivosti tím ovšem také podřezával větev Elvisovi a konečně i svým výdělkům – na další jedničkový hit si totiž musel Elvis počkat celých sedm let do vydání singlu Suspicious Minds.


Nedávno hrálo

načítám historii odehraných skladeb...