Creedence Clearwater Revival – Travelin’ Band

  • Kategorie: Hudební knihovna

    Skupina Creedence Clearwater Revival si do svého názvu dala slůvko revival jako poctu rock and rollu, který hráli. Chtěli tím naznačit, že nevymýšlejí žádné progresivní postupy, že zkrátka hrají poctivou rockovou dvanáctku. Možná nejvíc to dokázali hitem Travelin’ Band.

    Již devátý hitový singl vydaný roku 1970 skupině zároveň způsobil trápení. Autor písně John Fogerty se v tomto případě, možná více než kdy jindy, chtěl přiblížit jednomu ze svých vzorů, kterým nebyl nikdo menší než Little Richard. Napsal proto typickou rock and rollovou píseň, která je zároveň poctou Memphisu, kde ve studiích Sama Phillipse natočili první nahrávky zpěváci jako Elvis, Jerry Lee Lewis, Johnny Cash nebo Roy Orbison.

    Singl nemohl nezabodovat, navíc umocněný tak silnou B stranou, jakou tvořila možná s odstupem času ještě slavnější píseň Who’ll Stop The Rain. Deska zabodovala až na druhém místě amerického Billboardu a postupně její prodej dosáhl až na platinovou desku. Píseň se tak pochopitelně stala stabilní součástí repertoáru skupiny. V koncertním podání ji slyšíme i na živých albech Live In Europe ze září 1971 (vydáno roku 1973) nebo The Concert z ledna 1970 (vydáno 1980).

    Problém byl v tom, že právníci firmy zastupující právě Little Richarda skladbu nevnímali jako poctu svému klientovi, ale jako kopii jeho hitu Good Golly Miss Molly (právě onu skladbu přitom skupina už dříve natočila na své album Bayou Country). Baskytarista Stu Cook si rýpnul, že když už, je písnička podobnější skladbě Long Tall Sally než Good Golly Miss Molly, ale že šlo každopádně o poctu rockovým písním 50. let jako takovým. Creedence nakonec své autorství obhájili, ale mnoho radosti z toho asi neměli, protože v době konce procesu už byla u konce existence i sama skupina.

    Jaký měl na skladbu názor sám Little Richard, nevíme, zato jeho kolega a kamarád Jerry Lee Lewis si ji s autorem Johnem Fogertym s chutí zazpíval na svém albu Last Man Standing v roce 2006. K slavnějším předělávkám pak patří také cover verze sira Eltona Johna. Nakonec se dostalo písni ještě jednoho absurdního zákazu. Ačkoliv je celý text o životě rock and rollové kapely, formulace úvodního verše (Tři sedm sedmička se řítí z nebe / třeba mě vezme do Memphisu) zapříčinila, že po útocích na USA z 11. září 2001 byla píseň dočasně nedoporučena k vysílání v amerických rádiích.


Nedávno hrálo

načítám historii odehraných skladeb...