Byrds – All I Really Want To Do

  • Kategorie: Hudební knihovna

    Bob Dylan se v roce 1964 měnil fanouškům přímo před očima. Jeho politicky a sociálně angažovaných písní valem ubývalo, zato přibývalo těch osobních, poetických, básnických. A čím dál více hudebníků si do jeho repertoáru sahalo pro písničky, ze kterých pak dělali žebříčkové hity. Jedněmi z nejšikovnějších byli Byrds.

    Na téhle desce nejsou žádné písničky, které by na někoho ukazovaly prstem,“ vysvětloval Dylan novinám The New Yorker své nové album Another Side Of Bob Dylan. „Nechci už psát podobné věci, rozumíte, být nějakým mluvčím. Chci psát více ze sebe, takže se musím vrátit k době, kdy mi bylo tak deset, abych to dokázal. Aby to všechno šlo přirozeně.“ Jednou z písní nového alba byla i All I Really Want To Do (Vše, co doopravdy chci).

    Bob Dylan jen zcela výjimečně prozrazuje své přímé inspirační zdroje. Vzhledem k tomu, že v době vydání alba se rozpadal jeho vztah s přítelkyní Suze Rotolo, dalo by se soudit, že verše „vše, co doopravdy chci, holka, je být s tebou jen kamarád“ budou směřovat k jejich vyhaslé lásce. Na natočení celého alba Bobovi stačil jeden jediný den (9. června 1964) a v této písni si dokonce zajódloval ve stylu jednoho ze svých vzorů Hanka Williamse. Dylan tehdy prakticky ignoroval singlový žebříček, takže se vůbec neobtěžoval z alba nějakou píseň jako hit vypíchnout. O to se postarali jiní, ačkoliv trvalo téměř rok, než se o All I Really Want To Do začali přetahovat hned dva interpreti.

    Skupina Byrds v té době z Dylana čerpala až nezdravě. Nejen že se právě proslavila předělávkou Mr. Tambourine Man (duben 1965), ale z tehdy rok starého alba Another Side přezpívali jak All I Really Want To Do, tak Spanish Harlem Incident a Chimes Of Freedom, později ještě My Back Pages. Z Dylanova repertoáru si ale vypůjčili i mnoho dalších písní. „Stali jsme se tehdy trochu neoficiálně oficiálními interprety jeho písniček,“ vzpomínal později zpěvák a kytarista Byrds Jim „Roger“ McGuinn. „All I Really Want To Do udělali souběžně taky Sonny And Cher, ale Bob přišel za námi a řekl – a záleželo mu na tom – abychom to udělali líp. Každému skladateli by to bylo jedno, hlavně, že se jeho písničky hrají. Ale on chtěl nás.“

    All I Really Want To Do byla pro Byrds poměrně předvídatelným krokem. Tambourine Man vyskočil do čela žebříčků, a proto Byrds opět za doprovodu zvonivé dvanáctistrunné kytary natočili novou písničku ve stejném stylu. Pouze změnili tempo originálu do stylu bližšího beatu. Baskytarista Chris Hillman doplňuje: „Hráli jsme tehdy v Zero’s a právě začali mít úspěch. A hned v první řadě před námi seděli Sonny a Cher, tehdy si ještě říkali César a Kleopatra. Studovali to, co děláme, a potom vydali sami All I Really Want To Do. A udělali to zatraceně dobře, trochu blíž k Dylanově originálu.“

    Bob se tehdy byl podívat na naší zkoušce,“ vzpomínal opět McGuinn. „Pamatuju, že jsme hráli zrovna All I Really Want To Do a on se zeptal, co to je. Tak mu říkám, že přeci jedna z jeho písniček! A on na to: ‚Aha…‘ Vůbec ji nepoznal. Byl tam s ním jeho kamarád Bobby Neuwirth a ten povídá: ‚Na to se dá i tancovat, je to parádní.‘“ Později ještě doplnil: „Je to příklad jednoduchého love songu, ale já ho miluju. Má to takový sarkastický nádech, odstup, nechce jít do hádky, chce prostě jen zůstat kamarád…“

    Ke smůle Byrds ale skutečně ve stejný okamžik nazpívala (a ve stejný týden vydala) skladbu i zmíněná Cher v produkci manžela Sonnyho, a protože snad na ni byli fanoušci více natěšení, její verze v žebříčku vyskočila do Top 20, zatímco Byrds se zastavili už na #40. Mnohem lépe si vedli v Británii, kde fanoušci novou skupinu znovu poslali mezi největší hity (#4), dokonce se tam singl stal vůbec nejrychleji prodávanou deskou společnosti CBS (i Cher ale bodovala v Británii velmi slušně – #9).

    Mezi další interprety, kteří All I Really Want To Do převzali, patří Hollies, Duane Eddy, McCoys, Billy Strange, Surfaris, Four Seasons nebo Bryan Ferry.


Nedávno hrálo

načítám historii odehraných skladeb...