Beatles – Yesterday

  • Kategorie: Hudební knihovna

    Není moc písní, které aspirují na tu „nejslavnější skladbu světa všech dob“. Pravděpodobně vůbec nejblíže k tomuto přívlastku má balada Yesterday, kterou Beatles téměř schovali na své album Help! Je to ale skutečně nahrávka „skupiny“ Beatles?

    Původně Beatles Yesterday nevydali jako singl. tj. nesnažili se s ní probojovat do hitparád. Zdálo by se, že dokonce Paulovy spoluhráče nezajímala natolik, že je jediným z Beatles, kdo na nahrávce hraje a zpívá. Ale to bychom členy kapely podceňovali. Ačkoliv brali zpívání srdceryvných muzikálových balad jako Till There Was You a A Taste Of Honey jako trošku trpěný McCartneyho vrtoch, v tomto případě všichni věděli, že napsal něco výjimečného. Zkrátka se jim jen příliš nehodila do rock and rollové image.

    Jako mnoho dalších Paulových písniček té doby, i Yesterday vznikla v domě u jeho tehdejší přítelkyně a posléze snoubenky Jane Asher. Ovšem tato vznikla jiným postupem, než broukáním a přehráváním tónů u klavíru, Paulovi se totiž zdála ve snu… „Bydlel jsem v malém pokoji v horním patře domu a u postele jsem měl piáno. Jednoho dne jsem se probudil a měl jsem v hlavě melodii. Říkal jsem si, co to je? Znám to? Nebo neznám? Znělo to trochu jazzově a můj táta znal spousty jazzových písní, myslel jsem si, že to bude některá z nich, že si ji pamatuji z dětství. Šel jsem k piánu a našel ty akordy, abych si ji zapamatoval. A pak jsem s tím za všemi chodil a zpíval jim to. Znáte ji? Nevíte, co to je? Je to taková křehká melodie, ale nemohl jsem to složit, zdálo se mi o ní…

    Paul tedy písni začal říkat Míchaná vajíčka a nešla mu z hlavy, jak dokazuje režisér jejich druhého filmu Help! Richard Lester: „Filmovali jsme ve studiích Help! asi čtyři týdny. Na place bylo i piáno a on tam hrál tu věc, které říkal Míchaná vajíčka, pořád dokola. Zašlo to do bodu, kdy už jsem na něj vyjel: ‚Jestli tu zatracenou písničku zahraješ ještě jednou, nechám to piáno odnést. Buď to dokonči, nebo se na to vykašli.‘“

    McCartney se na ni nevykašlal a dokončil ji. Někteří zpěváci (Billy J. Kramer nebo Chris Farlowe) později říkali, že jim ji nabídl ještě před vznikem verze Beatles, ale že ji odmítli. Nahrávala se 14. června 1965 a žádný další člen Beatles nebyl při frekvenci potřeba. Zprvu sice zkoušeli zapojit také klávesy „hammondky“, na které hrál John Lennon, ale křehké melodii neseděly. Nakonec se rozhodli pouze pro akustickou kytaru a smyčcový kvartet. Vůbec poprvé tak vznikla nahrávka jediného Beatla, ale Paul odolal svůdným hlasům, které mu radily, ať ji vydá sólově. Yesterday okamžitě zabrala. Ačkoliv v Británii na výslovnou žádost Beatles zprvu nevyšla na singlu, v Americe i v mnoha dalších zemích ano a všude se stala obrovským hitem. Okamžitě začaly vznikat desítky a stovky předělávek, k dnešku jich je evidovaných ke třem tisícům. Ve studiu se k ní dokonce ještě jednou vrátil i Paul McCartney, když ji v roce 1984 znovu nahrál pro svůj film Give My Regards to Broad Street.

    V roce 2013 Paul v rozhovoru řekl: „Když dnes zpívám Yesterday, myslím si, že jsem ji napsal o své mámě, i když tehdy jsem si to neuvědomoval. Když dnes zpívám: (cituje slova písně, pozn.) ‚Proč musela odejít, netuším, neřekla nic, snad já řekl něco špatně…‘ Myslím, že psychiatr by se na tom vyřádil.“  Paulova matka zemřela na embolii (v důsledku rakoviny prsu), když bylo Paulovi čtrnáct let. Byla to jedna z věcí, která ho později také sbližovala s Johnem Lennonem (ten svou matku ztratil při automobilové nehodě v sedmnácti). Ke slovům Yesterday ovšem později vždy kritický John Lennon řekl: „Některé verše, které Paul napsal, dokazují, jak dobrý je textař. Ale on to nikdy nedotáhne. Vezměte si Yesterday, ačkoliv ta slova k ničemu nevedou, jsou tam velmi dobré verše. Fungují, chápete, co myslím? Jsou dobré, ale když si přečtete celek, nic to neříká, nevíte, co se stalo. Ona ho opustila a on by si přál, aby bylo teprve včera. To je všechno, co vám řekne, nikam to nevede.“ Ostatně John také v roce 1980 řekl: „Jasně, všichni víme o Yesterday. Mám k ní nezměrnou úctu, je to Paulova píseň, Paulovo dítě. Dobře odvedená práce. Nádherná písnička, kterou jsem si nikdy nepřál napsat.

    Ze stovek slavných jmen připomeňme, že skladbu převzali do svého repertoáru např. Frank Sinatra, Elvis Presley, Ray Charles, Aretha Franklin, Joan Baez, ale třeba i tenoři Plácido Domingo, José Carreras a Luciano Pavarotti. Během neformální session si Yesterday zahrál dokonce i Bob Dylan (s pomocí George Harrisona), ovšem v jeho případě šlo pravděpodobně pouze o recesi. Dylan jednou konstatoval, že pokud zajdete do Kongresové knihovny, najdete tam podstatně lepší písně než Yesteday. John Lennon si skrze Yesterday do Paula rýpnul v písni How Do You Sleep?. I u nás ovšem najdeme dlouhý výčet interpretů, převzali ji např. Jaromír Mayer, Karel Gott, Pavel Novák, Judita Čeřovská, Marcela Laiferová, Michal David, orchestry Václava Hybše, Felixe Slováčka, Václava Zahradníka, také Pražské smyčce či Orchestr Studio Brno. A jedním veršem připomene Yesterday i Michal Prokop ve své slavné Kolej Yesterday.


Nedávno hrálo

načítám historii odehraných skladeb...