Aerosmith – Rag Doll

  • Kategorie: Hudební knihovna

    V 80. letech už byli Aerosmith slavnou skupinou, která se mohla pochlubit hity jako Walk This Way, Dream On nebo Sweet Emotions. Dokázala se opřít o svůj vlastní potenciál, i když se Steven Tyler nebo Joe Perry nevyhýbali spolupráci s jinými skladateli. Ostatně pod hitem Rag Doll, který zabodoval v Top 20 v roce 1988, najdeme podepsané hned čtyři.

    Rag Doll byl v pořadí již čtvrtý a poslední singl vydaný z veleúspěšného devátého alba Aerosmith Permanent Vacation (předcházely mu Dude, Hangman Jury a Angel). Na hitu se podílelo hned několik hudebníků. Kytarista Joe Perry přišel s chytlavým rockovým riffem, skladatel Jim Vallance (Kanaďan podepsaný i pod Summer Of ‘69 od Bryana Adamse) vymyslel baskytarovou linku a část textu, kterou dodělal zpěvák Steven Tyler. Skladba byla prakticky hotová pod titulem Rag Time, což autoři mysleli jako poctu hudbě z New Orleans.

    Právě titul písně ale ležel v žaludku Johnu Kalodnerovi z vydavatelské firmy Geffen. Tlačil na skupinu, že takový termín už dneska mladí neznají, a že pokud chtějí hit, musejí ho změnit. Jenomže múza už si vybrala své a nikdo ze skladatelů nemohl nic smysluplného vymyslet. Tedy alespoň tak to viděl Kalodner, který všechny nápady muzikantů odmítal. Byla to nakonec další skladatelka Holly Knight (členka skupin Spider nebo Device), která doporučila změnu na Rag Doll (Hadrová panenka). Pravda – takový hit už sice existoval od Four Seasons, ale všem se líbil. A Holly dokonce dostala podíl na autorském kreditu písničky, což byly asi nejsnadněji vydělané peníze v jejím životě (dalším ze slavných hitů, který spolunapsala je The Best od Tiny Turner).

    „Pozvali mě, abych to napravila, abych byla jakýsi doktor. A to opravdu nemám ráda, předělávat něco, o čem si původní autor myslí, že je to dobré,“ řekla k podílu Holly Knight, dnes již členka Skladatelské síně slávy. „Byl zkrátka jen potřeba jiný titul, tak jsem ho změnila a spolu s ním pár slov. Bylo hotovo a mně bylo líto, že s nimi nemůžu spolupracovat víc, ukázat jim, že skutečně i něco umím. Ale hodně lidí pak říkalo, že právě ty drobné změny z toho hit udělaly…“

    Joe Perry na adresu Rag Doll později řekl: „Je to spojení sexu a rytmu, a to je přesně to, o co mi v hudbě šlo. Rag Doll a Love In An Elevator jsou tak sexuálně nabitý, že když je pustíte jakýkoliv striptérce, tak z toho zešílí…“ A dodal: „ Pro mě osobně je to pozitivní písnička. Všechno, co se na promiskuitě dá vidět pozitivního, to je v téhle písničce. Mluví za nás všechny, kteří v sexu nevidíme tabu, ale prostě něco bezvadnýho.“ Navíc konstatoval, že stejný nápad s titulem písně ještě před Holly navrhl Steven Tyler, ale teprve, když s ním přišla Holly Knight, Kalodner na něj kývl.

    Písničce navíc v prodeji pomohl i videoklip, protože Aerosmith krátce předtím „objevila“ televize MTV a začala častěji zapojovat jejich videoklipy do svého vysílání. Krátký snímek režíroval Marty Callner, který filmoval i klipy dalších hudebníků jako Rolling Stones, Cher nebo Pat Benatar.


Nedávno hrálo

načítám historii odehraných skladeb...